tisdag 5 april 2011

Resistensproblematiken och lantbruket

Första bloggen...

Jag är en hängiven radiolyssnare. På nätet kan man botanisera riktigt ordentligt. SR Minnen har många pärlor. Nu senast lyssnade jag - och förbluffades av en serie på två program från 1973 om riskerna med anibiotikaresistens. I programmet beskrevs hur gammalt problemet egentligen är - att det västerländska samhället  kämpat emot resistens sedan femtiotalet trots att antibiotikan egentligen inte slog igenom på bred front förrän under andra världskriget. I dag är det annars lätt att tro att resistensproblemen först började dyka upp på åttiotalet och först nu blivit så allvarliga att något drastiskt måste hända. Och samma debatt, samma lösningar problemen predikades då som nu. Vi ska vara rädda om den tillgången som antibiotika är och inte slösa med den.

Mest fascinerande var ändå granskningen av lantbruket och dess användning av antibiotika i djurfoder, i svin- och fågelproduktionen men under den tiden också för utfodring av kalvar. Marknadsföringen i lantbrukspressen var enorm, trots att fodren inte fick säljas eller användas utan veterinärs förskrivning. En representant för lantmännen menade att det i sig gav en resultatökning på kanske sju öre per kilo kött, eller fyra-fem procents lönsamhetsökning. Med sådana marginaler, menade han, kan man inte säga nej. Mycket riktigt hade antibiotika hittats i både kött och mjölk, Sverige påstods vara långt mer liberalt än Danmark kring hållandetider inför slakt eller restriktioner kring att lämna mjölk.

Förbluffad men också stolt över vad vi verkar ha lyckats med i Sverige (förbud mot antibiotika i djurfoder infördes 1986) tycker jag det är roligt att se utvecklingen av det svenska lantbruket.

Här kan ni lyssna på dessa radioprogram: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=4424586

1 kommentar:

  1. Välkommen i bloggvärlden! Jag tog mig friheten att länka till dig från min blogg!

    SvaraRadera